Case

Training: examencommissie in coronatijd

20200811-Qanu-191

De coronapandemie dwingt opleidingen niet alleen hun onderwijs, maar ook de toetsing daarvan anders vorm te geven. Dat gaat niet altijd van een leien dakje. Opschudding rondom online proctoring, geïmproviseerde nieuwe toetsvormen en inlogproblemen tijdens de toetsweek kosten opleidingen de nodige hoofdbrekens. Ook examencommissies zien hun werk aanzienlijk verzwaard. Hoe borg je immers de kwaliteit van toetsing in dergelijke omstandigheden?

Bij Qanu hebben we onze training voor beginnende en gevorderde leden van examencommissies aangepast aan het ‘nieuwe normaal’. De vernieuwde digitale training besteedt niet alleen aandacht aan de basisbeginselen, zoals de wettelijke taken en bevoegdheden van de examencommissie, het dagelijks werk en typerende dilemma’s, maar gaat ook uitgebreid in op de problemen, beslissingen en omstandigheden die Covid-19 met zich meebrengt. Daarbij ligt de focus niet alleen op crisismanagement, maar ook op het vinden van duurzame oplossingen.

De nieuwe digitale training kreeg in november 2020 zijn vuurdoop in opdracht van de Universiteit van Amsterdam. Qanu-adviseurs Irene Conradie en Fiona Schouten verzorgden een tweetal trainingen met korte, activerende sessies. De bijdragen van de deelnemers tijdens de sessies en hun feedback achteraf maakten duidelijk dat de training tegemoetkomt aan een urgente behoefte bij examencommissies. Inmiddels is een nieuwe sessie ingepland, speciaal voor voorzitters van examencommissies.

Denk je dat jouw opleiding, faculteit of examencommissie hier ook baat bij heeft? Neem dan contact op met Irene.